• Georgia Marie

Als (not so) happy single happy worden van een boek

Een radicaal plan om de liefde te vinden. Zo kondigt het boek zich vol verwachting aan. Een radicaal plan, hè mannen! Ra-di-caal!! Het impliceert dat ik, nadat ik dit boek heb gelezen, kan recht veren uit mijn zetel, de straat opgaan, in mijn vingers knip en hoppa: een lief! Maar zodra ik het boek gelezen heb, weet ik dat het zo niet zal verlopen. Auteurs Ann Lemmens (nee, niet die Ann Lemmens, de andere Ann Lemmens) en Hélène Van Herck leggen me fijntjes en humoristisch uit hoe de vork in de steel zit.

BOVENAL, BEMIN UZELF

Wat fijn dat het boek begint met de start van álles: Love yourself. Want het klopt. Als je niet van jezelf houdt, kan je niet verwachten dat een ander hoteldebotel van je wordt. Je straalt uit hoe jij je voelt. Verwacht geen klef gedoe. Nee! Lemmens en Van Herck overgieten elke passage met de nodige dosis humor en (zelf)relativering. Maar ze durven af en toe ook wel een op tafel te kloppen en je vanuit hun boek een fikse schop onder je kont te geven. Net wat ik nodig heb! Door in je zetel te zitten, zal je de liefde niet tegen het lijf lopen!, schreven ze. Ze hadden er nog nét niet mijn naam aan toegevoegd. Maar de boodschap kwam wel over.

GEEN TABOES

Alles is bespreekbaar. Want, face it, wie te lang in de datingvijver rondjes blijft peddelen, probeert op den duur zowat alles uit om iemand te leren kennen: blind dates, dating apps, zeuren, in je eentje weggaan, vrienden smeken, nog een beetje zeuren... We've all been there! En daarom leggen Lemmens en Van Herck alle kaarten op tafel. Alle pro's en contra's passeren de revue. Elke valkuil wordt met een grote, knipperende pijl aangegeven. En ze gaan ook te rade bij de professionals: psychologen, dating goeroes en zélfs bij een erotisch counselor. Kom met dat visitekaartje eens bij de bomma! Maar ik lees nieuwsgierig verder.

DATEN ALS JE OUDER BENT

Wanneer je de achterkant van het boek leest, verraadt niets dat de schrijvers zich eigenlijk focussen op 'oudere' daters. Van middelbare leeftijd. Aan het woord zijn veertigers, vijftigers, zestigers. Ze zoeken een partner die fijn past bij hun (klein)kinderen. Euh, pardon? Ik voel me plots wat opgelaten. Alsof ik op een feestje sta waar ik eigenlijk niet was uitgenodigd. Ben ik dan nog te jong om ook een lief te willen, met al te veel date-flaters op mijn palmares?

Ach, wanneer je verder leest, blijkt algauw dat alle tips ook welkom zijn voor de dertigers onder ons. En als we helemaal eerlijk zijn: de veertig staat me dichterbij dan de dertig. Dus moet ik ook onder ogen zien dat ik die 'middelbare leeftijd' nader.

Wist je dat de middelbare leeftijd officieel start op je veertigste? Voor wie zich nog niet stokoud voelde: you're welcome.

ECHTE MENSEN, ECHTE VERHALEN

Ook grepen uit de levens van Jan Modaal en zijn vrienden staan in het boek. Ze vertellen over hun flaters, misvattingen, pluspunten, tips... En dat doet deugd. Ik ben écht niet de enige vrijgezel in België. Ik wist dat wel, maar dit boek bewijst het en dat stelt me gerust. Ik mag rustig verder flateren. Ooit kom ik een goed exemplaar tegen die ik met plezier tegen mijne gilet trek. En wanneer dat gebeurt, zal ik het je laten weten.

(Not So) Happy Single

Ann Lemmens & Hélène Van Herck

2021