• Georgia Marie

5 alarmsignalen van de aanloop naar een burn-out

Bijgewerkt op: 23 jan.

"En toen had ik plots een burn-out"

Je hoort het vaak. Studies tonen aan dat steeds meer mensen in burn-out gaan. Onlangs berichtte de VRT dat er op 31 december 2020 zo'n 112.000 Belgen al meer dan een jaar thuis zitten met een burn-out of een depressie. Dat is 40% meer dan in 2016.


Moeten we ons nu allemaal zorgen maken? Hangt die burn-out als het zwaard van Damocles ook boven jouw hoofd? Of kan je er tijdig op anticiperen? Ik deel graag een aantal alarmsignalen, zodat jij beter weet of de gevarenzone al dan niet dreigt.


1. JE BENT ALTIJD MOE

Je gaat 's avonds op tijd slapen, maar 's ochtends ben je nog steeds doodop wanneer je opstaat. Het lijkt wel alsof je nergens nog energie voor hebt. Je werk is dodelijk vermoeiend en je moet je er elke dag naartoe slepen. Het kan ook zijn dat zelfs je geliefde hobby's op den duur eerder als een last aanvoelen: je hebt er gewoon de fut niet meer voor! Het ontbreekt je aan zin en energie om ook maar iets te doen. Het liefst van al verdwijn je dagenlang onder de donsdekens. Maak me wakker zodra iedereen weer lang en gelukkig leeft!


2. JE PIEKERT ALS EEN PRO

Ja, natuurlijk ga jij elke avond tijdig slapen. Je weet dat een goede nachtrust goud waard is. Maar wanneer je dan in bed ligt, begint de mallemolen op volle kracht te draaien. Je hersenen gaan in overdrive en je piekert over grote en kleine dingen. Die ene deadline komt wel héél erg dichtbij. Staat er nog wel genoeg geld op de rekening? Heb je wel voldoende je best gedaan? Die nieuwe collega stelt wel erg veel vragen; misschien had je het toch leuker gevonden als jij hem niet moest opleiden. Heb je het licht op de gang eigenlijk wel uitgedaan? En zo is jouw nachtrust geen knip meer waard...


3. JE RAAKT SNELLER OVERPRIKKELD

Overprikkeling. Het is een woord waar men je op social media mee om de oren slaat. Vroeger praatte haast niemand over overprikkeling. Nu hoort het erbij als een latte macchiato op een zondagmiddag. Misschien is de term ook wat te zacht en te lief om het gevoel van irritatie en frustratie weer te geven die je voelt als je bijna wordt ingehaald door een burn-out.

  • Geluiden ervaar je plots als heel erg storend. Het kan bv. lijken alsof mensen alleen nog maar roepen en auto's bruusk remmen en vogels de godganse dag kwetteren. Dat alles wanneer jij stilte nodig hebt.

  • Wanneer mensen je iets vragen, ervaar je een gevoel van paniek. Waarom vragen ze dat ook altijd alleen maar aan jou? Je hoofd zit te vol om antwoorden te vinden. Dus reageer je kortaf.

  • Je bent om het minste boos. Je kinderen die te druk zijn, je partner die te veel vragen stelt... of net te weinig, je kat die naast de kattenbak gaat.

  • Je functioneert niet goed meer wanneer er drukte om je heen is. Ben je in een grote(re) groep, lijkt het plots alsof de muren op je afkomen. Je hebt het gevoel dat je brein zichzelf uitschakelt en je je in jezelf keert wanneer de wereld om je heen baadt in geluid, licht en gevoel.


4. JE WORDT SPONSOR VAN KLEENEX

Of van een ander zakdoekenmerk. Tijdens mijn burn-out was zelfs keukenrol van het witte product helemaal oké. I don't judge. Maar het feit blijft wel dat je veel vaker huilt. Ook hier discrimineer je niet en huil je om alle dingen. Groot of klein, je maakt niet langer een rationeel onderscheid. Dit is natuurlijk ook een gevolg van je verstoorde nachtrust.


5. JE BENT ZO ONRUSTIG DAT ZELFS DE DALAI LAMA NERVEUS VAN JE WORDT

Zowel overdag als 's nacht hangt er een gevoel van onrust over je heen. Het lijkt wel alsof je nooit meer kalm lijkt te worden. Je staat voortdurend op scherp... Of toch zo scherp als je maar kan zijn zonder die energie en algemene vat op de wereld om je heen.


Het is geen wedstrijd om zo veel mogelijk alarmbellen bij jezelf te horen rinkelen. Ervaar je (een van) deze kenmerken, bestaat de kans dat je afstevent op een burn-out. Maar misschien ook helemaal niet. Om echt zeker te zijn, raad ik je aan je te laten begeleiden door je huisarts of door een burn-out coach. Zij kunnen je op het juiste moment opvangen of je helpen een stapje terug te nemen. En sta jij op de rand van een burn-out, weet dan dat het niet jouw fout is en dat je jezelf de tijd mag gunnen om die burn-out te verslaan.

29 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven